Choď na obsah Choď na menu
 


ADAM

26. 4. 2022

Adam, keď bol chlapec malý,

chcel mať auto

mocné svaly.

Preto svoje svaly

chváli:

„Už ste väčšie,

nie som malý.“

 

Len čo prišiel do školy,

nebolo mu po vôli

sedieť,

vstávať,

písať,

čítať,

do postele večer líhať.

„Chcem ísť radšej činky dvíhať.“

 

Mosúril sa Adam v triede,

že byť žiakom?

V toľkej biede?

S machuľami,

poznámkami,

bez desiaty,

obeda?

Učiteľ mu prísne vraví:

„Činky v taške netreba.“

 

No on?

Adam popletený,

Miesto kníh

len vitamíny,

proteíny,

prášky,

všetkých značiek

nosí:

Učiteľa v škole prosí:

Žiada, žobre, chce mať sám,

vlastný cvičiteľský plán.

 

Darmo mu ten vysvetľuje:

Tu sú čísla,

tu zas vety.

Tu je glóbus,

tu je mapa.

Adam,

chce sa premeniť.

Na mocného chlapa.

 

Už je piatak.

Čas ten letí,

nevie čítať,

zbierať smeti.

Nevie malú násobilku,

v diktátoch má samú mýlku.

Ameriku hľadá kdesi,

kde by zašiel hoc aj peši.

V dejepise tvrdí skrátka,

že vo vojne zbili tatka.

Biológia – to je veda,

že ju teda vôbec nedá.

Len telesná – tá je super.

Bomba.

Špica.

Paráda.

Vlastne iba bola,

kým jedného dňa,

Adam nevystúpil na Rada.

 

„Uhni, to je moje miesto!“

syčí ako had.

No Rado,

ten má výzvy rád.

Stojí ako

socha,

kôl,

značka v doprave.

„Nepočul si?“

Adam myslí,

že má uši v oprave.

 

„A čo keby si uhol ty?“

uškrnie sa Rado.

Prvý krok vpred.

Potom druhý, tretí.

Adam zrazu

za strom letí.

Ustráchaný

ako myš.

Hľadá tmavú

tajnú skrýš.

 

Rado, ten len

rukou máva.

Chvastúňom

sa aj to stáva

Nie je dobré

chcieť len svaly!

To dá rozum!

Pochopte to.

Nie sme malí.

 

Že by sa nám

Adam stratil?

Nie, nie.

On sa domov

vrátil.

Tam sa strhla

zvada veľká.

Otec kričí:

„Žiadna telka!

Žiaden tablet!

počítač,

internet.

Väčšej zlosti

pre mňa niet.

 

Tu máš pero,

papier,

knihy,

fyziku!

Každý deň budeš

rátať matiku!

Neobídeš ani

slová vybrané,

dúfam, že ti

múdrosť

v hlave pristane:“

 

Rozhodol sa

otec správne.

Žiadne svaly,

úľavy.

Prišiel čas,

naliať múdrosť

Adamovi

do hlavy!

 

Ešte slušnosť,

vďačnosť,

lásku,

úctu voči iným.

Naučiť ho,

ako robiť

najsprávnejšie činy.

 

Chvastanie mu

vytĺcť z hlavy.

Veď či sa to patrí?

Otec berie na dvor syna

„Teraz bránku natri.“

Pohrabú aj lístie,

i pokosia trávu.

Prišiel deň,

keď aj Adam,

má tú

správnu

rodičovskú stravu.

Svieža hlava,

to je ono!

Robí s deťmi divy!

 

Adam číta,

píše správy,

učí sa sťa divý.

 

Nemyslí

už na svaly,

nie je predsa

malý.

Pochopil,

že na svete,

je dobre vtedy,

keď sa všetkým

darí.

 

Keď sa ľudia

majú radi,

a v sade kvitnú kvety,

keď sa deti

usmievajú

a slnko na nás svieti.